Drama

Amadeus

9

”Amadeus” är verkligen en fest för både ögon och öron. Det kan förefalla vara en film om Wolfgang Amadeus Mozart och det är det förstås i viss mån. Men regissör Milos Formans synvinkel är den ur Mozarts samtida musikerkollega Antonio Salieri som förtärs av avundsjuka och motarbetar geniet och rivalen Mozart så fort han får ett tillfälle. Det hela drivs såpass långt att Salieri till slut åstadkommer Mozarts död, åtminstone indirekt.

Forman har med andra ord tagit sig några konstnärliga friheter, i verkligheten sägs Mozart och Salieri snarare varit vänner, men så som filmen är uppbyggd ges en sällan skådad dramatik.

F. Murray Abraham är strålande som Salireri, den medelmåttige musikern men utrustad med ett knivskarpt sinne för ränksmideri. Tom Hulce som Mozart gör också han ett mycket bra intryck och hans falsettskratt är något som får anses vara en klassiker i filmhistorien. Märkligt att man inte såg mer av honom efter denna film. Detsamma gäller Elisabeth Berridge som spelar Mozarts fru. Nutida åskådare känner nog igen deras städerska som en ung Cynthia Nixon (”Sex and the City”) spelar.

Det är mustiga porträtt överlag av såväl ärkebiskop, kejsare, snobbiga italienska musikkännare och feta adelsmän, och miljöerna med dekadenta fester och 1700-talskläder är fröjdefullt att se. Milos Forman har helt enkelt gjort ett mästerverk. Att påpeka att soundtracket dessutom är i världsklass är måhända onödigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.