Drama

Black Swan

9

Balettdansaren Nina (Natalie Portman) är ytterst lovande tekniskt sett, men har vissa problem med sin utstrålning. Att gestalta goda, vackra och kanske lite tråkigare figurer är inga bekymmer, men när det kommer till vilda, mer sexuella roller har Nina en lite för intetsägande karisma.

Balettens regissör Thomas (Vincent Cassel) skall sätta upp en modern tolkning av Svansjön där huvudrollsinnehavaren skall göra både en vit och svart svan med självklart olika utstrålning. Trots Ninas tillkortakommanden när det gäller den svarta svanens egenskaper ger ändå Thomas henne chansen.

För att klara av rollen inser Nina att hon måste släppa taget, inte minst bryta sig loss från sin överbeskyddande mamma Erica (Barbara Hershey) och gå från flicka till kvinna. Danskollegan Lily, en sensuell tjej med ett mer utåtriktat sätt att leva, blir också en slags inspirationskälla.

Det finns vissa likheter med Darren Aronofskys föregående film Wrestler med berättelsen om en professionell utövare som gör allt för att komma tillbaka och in i rampljuset.

Med relativt små medel har Aronofsky skapat ett utmärkt drama med klara thrillerinslag. Natalie Portman porträtterar balettdansaren Nina Sayers och som hon gör det. Det är både skrämmande och smärtsamt att se Ninas psyke brytas ner av förväntningar, press och sannolikt även mental sjukdom. Clint Mansells musik höjer dessutom stämningen i filmen rejält. Min gamla tonårsförälskelse Winona Ryder dyker också upp i rollen som den tidigare men nu avpolletterade balettprimadonnan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.