Drama

Cykeltjuven

8

Neorealismen var en filmstil som uppstod i Italien efter Andra världskriget. Stilen karaktäriserades av att det var fattigt folk, arbetarklassen, som gestaltades i deras helt vanliga miljö. Vanligtvis användes amatörskådespelare för att ytterligare förstärka den realistiska känslan. Italien var stukat efter kriget och den tidens regissörer skildrade hur befolkningen handskades med den fattigdom och desperation som drabbade dem.

”Cykeltjuven” är en väldigt signifikant neorealistisk film från 1948. Vittorio De Sica har skapat ett gripande drama om Antonio som hankar sig fram med olika småjobb. Försörjningen är minst sagt ett stort problem. Han får dock chansen som affischerare som med cykel skall ta sig runt i staden för att sätta upp affischerna. Ingen cykel, inget jobb. Antonio har dock pantsatt sin cykel, men hustrun Maria växlar ut cykeln genom att istället pantsätta deras lakan.

En tjuv stjäl emellertid cykeln första dagen på jobbet, och Antonio och sonen Bruno ger sig ut i en desperat jakt efter cykeln och tjuven på Roms gator.

”Cykeltjuven” är en magnifik filmupplevelse med framförallt ett slut som är riktigt rörande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.